Ta en paus…

Ja det kommer jag göra inte från att försöka leva ett hälsosammare liv utan från bloggen. 

Jag är oerhört tacksam för alla fina kommentarer och stöttning jag fått men jag får så dåligt samvete då jag inte uppdaterar bloggen och ännu värre blir samvetet av att jag inte stöttar er andra som har bloggar. Blir inte av att gå in och läsa och kommentera. Och då jag bestämt mig för att jobba på att inte gå med dåligt samvete så är det bättre jag tar en paus. 

Bloggen får ligga kvar ett tag så får jag se om jag återupptar bloggandet om ett tag eller om jag skrotar den helt. Har ännu inte bestämt mig för hur jag ska göra med Instagram för gäller ju samma sak där. Även om det är ett mer behändigt forum så kan jag känna att jag varken uppdaterar eller stöttar som jag borde.

Önskar alla där ute en helt underbar vår och sommar

Massor av kramar Susanna 

Annonser

Uppdatering vecka 15

Jadå har nästan hela veckan gått och jag har kört mitt nya pricksystem.

Har varit en bra vecka visst några små mindre bra val men de flesta valen har varit bra eller mycket bra.

Insåg att jag bara måste byta färg på prickarna för de gröna var för lika så då bytte jag till blå men även om jag älskar den färgen så kändes det för tråkigt för ett mycket bra resultat. Så det fick bli orange som sticker ut lite. För det är ju mycket bra som ska synas mest.

Har nu sammanfattat veckan kan ju vara så att jag faller det sista timmarna men nääää I så fall för jag skriva om sammanfattningen.

IMG_20180415_172732 Orange och blåa prickarna står för mycket bra.

Det är ju sammanlagt 42 prickar och utav dem blev det 32 mycket bra och 8 bra och 2 mindre bra.  

Så jag är ganska nöjd faktiskt visst det bästa vore om alla prickarna var mycket bra 🙂 De två prickar som står för mindre bra är en dag då jag inte motionerade alls och en dag då mellanmålet både blev onyttigt och för mycket. Men peppar mig lite vill ju ha prickar som är orange 🙂 Så vet att i onsdags när jag ville stiga av crosstrainern tänkte jag bara lite till så blir det en prick för mycket bra istället för bra 🙂

Överhuvudtaget har mitt bra tankesätt börjat hitta tillbaka. jag rör på mig lite när jag blir godissugen, jag går iväg och tränar om så bara en kort stund även om jag inte har lust.  I lördags var det dags för skivstång var evigheter sedan sist men oj så kul det är. Dum jag är som låter ursäkterna ta över. Jag tycker ju det är kul bara jag kommer dit.

Vägt mig lite för att se att jag är på rätt väg men inte så så att jag lagt in vikten utan det kommer jag göra till den 1 maj tänkte jag. Kommer nog bara nu föra anteckningar om vikten varje månad istället för varje vecka. Sen kanske jag ställer mig oftare men kommer inte föra in det här eller på Instagram. Då vågen verkligen kan gå som en berg och dalbana så tänkte jag att det var bättre att bara skriva om den en gång i månaden. Plus att egentligen gör jag detta för att bli hälsosam och det visar prickarna mer än vad vågen egentligen gör.

Nej ska snart förbereda middagen som blir morotssoppa idag en mycket bra middag med andra ord så länge jag bara äter lagom mycket 🙂

Ha en underbar vecka alla där ute.

Nystart åter igen med prickar :)

Ja jag känns som en trasig skiva med andra ord jag upprepar mig åter och åter igen.

Insåg att det var inte så lätt att försöka sig på en nystart över påsklovet men i morgon börjar vardagen och då börjar åter igen mitt hälsosamma liv.

Jag kommer då börja med ett pricksystem låter kanske helt galet men har hjälpt mig tidigare även om jag då bara hade två olika prickar 🙂

Jag har gjort ett veckoschema när det gäller mat och träning

IMG_20180408_110033 Där kommer jag pricka i en prick beroende på hur det gått. Det gör att jag får en överblick på hur jag egentligen sköter mig utan att behöva skriva ner allt. Vilket gör att när veckan är slut kan jag förhoppningsvis se att de flesta prickarna är mörk gröna så vad gör då om jag fått en eller två gråa prickar. Valt att ha graderingarna Mycket bra, Bra och Mindre bra vill inte ha det negativa dåligt med. Därav att jag också valt grå som mindre bra färg för det är ju inte det som är mindre bra som ska sticka ut. 🙂 Och detta schema ska sitta på kylskåpsdörren så jag blir påmind om den varje dag. Skriver ner en mer noggrann förklaring här nedan.

Prickar Mörk grön = Mycket bra,   Ljus grön = Bra,     Grå =Mindre bra

Mat

Mycket bra = Nyttigt och lagom

Bra = Nyttig men för mycket eller onyttigt men lite

Mindre bra = Onyttigt och för mycket

Onyttigheter

Mycket bra = Ingenting

Mindre bra = Ätit/druckit

Träna

Mycket bra = Mer än 45 minuter

Bra = Mer än 20 minuter

Mindre bra = Ingenting

Så nu blir ju uppdateringarna lite enklare bara räkna hur många av varje prick jag har 🙂 Skämt å sido det blir ju ett enkelt sätt att mäta hur hälsosam jag varit och inte bara gå efter vikten och måtten. Men mina uppdateringar lär även innehålla lite tankar och känslor 🙂

Varit dålig på att skriva här i bloggen, varit lite bättre på Instagram men ska bättre mig på båda ställena.

Nu önskar jag er en underbar dag

Kram Sanna

 

 

 

 

 

Nystart

Ja det får det lov att bli då jag struntat i allt vad hälsosamt heter ett tag nu. Jag skulle kunna rabbla upp ursäkt efter ursäkt som att jag varit sjuk m.m. men det är just det det är bara en massa ”svordom” ursäkter. Vilket i sin tur lett till att jag istället för att gå ner i vikt och må bättre gått upp i vikt och jag mår sämre.

Så nu måste jag hitta tillbaka för jag har ju också insett under dessa veckor vad mycket sämre jag mår både fysiskt men också psykiskt när jag missköter mig. Vilket är en av orsakerna till att jag måste komma tillbaka till det hälsosamma livet. Finns hur många orsaker som helst för att leva hälsosamt. Man mår bättre som sagt både fysiskt och psykiskt, man orkar mer, och för mig finns ju en morot till då jag vill börja rida igen men då måste jag ner cirka 10 kg till.

Hur ska jag då gå till väga för att hitta tillbaka.

Vara stenhård 6 dagar i veckan med att äta nyttig frukost, lunch, middag och mellanmål. Och bara få äta onyttigt 1 gång i veckan men det bara om jag faktiskt gått ner sedan sista onyttiga dagen. Plus motionera 4 dagar i veckan minst 30 minuter och då kan det vara allt från en promenad till ett pass på FSWebLogo

 

Ska jag vara ärlig hade jag först tänkt skippa bloggen och även Instagram är ju så mycket roligare att skriva när man är duktig och det går bra. Men inser att det också är ett sätt att fly att inte vilja erkänna hur livet faktiskt ser ut. För för mig är det en kamp jag har mina tankar fortfarande om hur skönt det skulle vara att bara strunta i allt och bara proppa i mig vad jag vill och bara sitta i soffan framför tv. Men innerst inne vet jag att det inte är det jag mår bäst av ute jag faktiskt mår bra av att vara hälsosam. Och det hjälper mig att skriva av mig här och på Instagram. Även om Instagram blivit mer min plattform nu så kan man skriva mer på bloggen känns det som om inte annat så är det enklare 🙂

Nej nu ska jag rensa här hemma så jag vet att det inte finns något onyttigt kvar som kan få mig att falla dit igen redan imorgon.

Önskar er alla en underbar vecka / Susanna

 

Plus :(

Men det visste jag ju redan nu var frågan bara hur stort plus det skulle bli 

IMG_2051
+ 1.1 kg 

Ja vågen visade på 94.8 kg vilket innebär att jag sedan 1/3 gått upp 1.1 kg. Trodde faktiskt på mer då jag inte rört på mig och ätit en hel del. Men är väl så det jag tycker är en hel del numera inte är lika mycket som det var innan jag började på denna resa. 🙂 

Så nu är det bara åter igen att göra de rätta valen i alla fall 6 dagar av 7 🙂 

Skulle ju sätta lite viktmål även om det inte är det viktigaste med min resa så är det jag kan mäta. 

  • 1 april 92.9 kg 
  • 1 maj 90.9 kg
  • 15 juni 88 kg  (Skolavslutningen)
  • 21 juli 86.2 kg – 20 kg (åker till Gotland) 

Efter jag nått 88 kg gör jag nya mål.  Tycker jag borde fixa detta då det är 6.8 kg på cirka tre månader eller 14 veckor. Så måste gå ner i snitt 0.5 kg i veckan. Fixar jag detta har jag gått ner 18.2 kg på 5 och en halv månad. Samtidigt som jag skriver detta kom jag på att jag borde sätta upp 20 kg målet också 🙂 Vilken tur att det är en dator man sitter vid så man bara kan scrolla upp och lägga till 🙂 

Nej ska ta och plocka lite innan det är dags att göra sig iordning för at åka iväg på dop. 

Kram Sanna 

Åter igen

har jag haft en svacka och inte orka bry mig om vad jag stoppar i mig eller motionera. Sen om jag ska se det positivt och vara riktigt ärlig har jag inte fullt ut struntat i det. För det är mycket jag inte köpt hem fast jag velat ha. Men blivit alldeles för mycket mackor m.m.

Så hur ska jag nu göra för att försöka förhindra att jag hamnar i dessa svackor.

Jag kan bli stenhård och anteckna allt men av erfarenhet vet jag att jag blir stressad och då ger upp helt. Men sist när jag fixade en sakta viktnedgång och mådde bra var när jag en dag i veckan struntade i vad jag åt. För då kunde jag resten av veckan tänka att det där kan jag äta på lördag. Sen orkar man inte ens en fjärdedel av det man har suktat under veckan. Men känslan att man kan äta en dag gör att det är lättare att avstå de andra dagarna.

Så från och med nästa vecka så kommer lördagar vara min ………. vet inte riktigt vad jag ska kalla den. Men en dag då jag äter vad jag vill utan dåligt samvete. Så vill jag äta hämtmat, smågodis , fikabröd m.m. så får jag göra det. Viktigaste är att det bara blir den dagen. Så det som finns kvar när det är dags att sova får kastas. Men förhoppningsvis begränsar man sig redan när man handlar så man inte behöver kasta 🙂

Måste testa på detta sätt och funkar det inte får jag utvärdera och se vad jag kan göra åt det.

Sen tror jag att jag måste tidsbestämma lite av mina mål så man har något att kämpa i mot. Att bara bli hälsosammare är svårt att sätta fingret på.

Även om inte viktnedgången är mitt huvudsakliga mål så är det ändå ett mål man kan mäta. Så ska i morgon efter vägningen sätta upp lite realistiska viktmål.

Usch ja tänkte först att jag struntar i vågen då jag troligtvis gått upp ett par kg men nä ska se följderna även av svackorna och inte bara när jag varit duktig.

Önskar alla en trevlig helg / Sanna

Februari = Minus :)

Ja då var det dags att se vad resultatet för mars blev. Räknade inte med så stort resultat då jag haft mina svackor. 

Men oj vad förvånad jag blev då det visade sig att jag gått ner 3 kg denna månad. Är helnöjd med den siffran. Så nu väger jag 93.7 kg vilket innebär en viktminskning på 12.5 kg sedan 1/1-2018. 

Det känns på stegen när jag går och på orken överhuvudtaget. Men jag tycker inte jag ser så stora förändringar (lagt in bilder på min viktresa i bilder) Midjan har minskat med 4 cm denna månad och 12 cm sedan starten så visst midjan blivit mindre och byxorna känns lite större 🙂  Plus att det måste skett någon förändring,  då jag nu kommer i mina målbyxor. (se mina långsiktiga mål) Så nu är det nästa par byxor jag ska kämpa mig in i 🙂 

Nej nu ska jag upp till tvättstugan ville bara uppdatera bloggen först 🙂 

Önskar er alla en trevlig fredag och helg / Sanna